Ohjelmistoyrittäjät ry ilmaisee Microsoftin irtisanotuille vilpittömän myötätuntonsa. “Tilanne on erittäin haastava. Samalla toivomme, että irtisanotut jaksavat pian katsoa myönteisesti eteenpäin. Ohjelmistoalan voimakas kasvu voi olla heille yksi suuri mahdollisuus”, sanoo Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

“Ohjelmistoala kasvaa voimakkaasti ja tarvetta osaajille on koko ajan. Jo Tampereen ja  Helsingin seuduilla on tänä vuonna tarjolla tuhansia työpaikkoja”, kertoo Roiha. ”Työelämän pelisääntöjä, mahdollisuuksia kouluttautua uudelleen ja yrittämisen edellytyksiä pitää kehittää kannustavampaan ja joustavampaan suuntaan. Näin yhä enemmän rohkaistaisiin ja ohjattaisiin nyt irtisanottuja fiksuja ja osaavia ihmisiä nousevalle alallemme”, lähettää Roiha terveisiä sekä irtisanotuille että valtiolle.

"Olisiko nyt oikea hetki ajatella työstä ja työn kohdistumisesta kokonaan uusia ajatuksia? Luova tuho on totta ja täytyy uskaltaa kysyä, miten nykyjärjestelmät siihen reagoivat tai sitä hyödyntävät. Avataan tästä yhteiskunnallinen keskustelu."

Ohjelmistoala haluaa tehdä osansa

“Ohjelmistoyrittäjät tulee omalta osaltaan tekemään parhaansa, jotta kaikki järkevät keinot irtisanottujen työllistymiseen käytetään. Ennakkoluuloton suhtautuminen työelämän jatkuviin mullistuksiin on välttämätöntä, koska muutokset eivät lopu niitä vastustamalla. On toimittava tavoilla, jotka ovat digiajan edellytysten mukaisia, paluuta vanhaan ei ole”, painottaa Roiha.

Roiha väläyttää jopa ajatusta työantajien ja työntekijöiden yhteisestä ammattiyhdistyksestä. “Työllistymisen esteiden poistaminen on avain koko yhteiskuntamme hyvinvoinnille. Voimavaramme eivät riitä, elleivät ne voi joustavasti siirtymään kasvaviin yrityksiin, jotka luovat Suomeen vaurautta."

Työliitto?

“Tällainen työnantajien ja työntekijöiden yhteenliittymä, olisiko työnimi sattuvasti vaikkapa Työliitto, ei varmaankaan ole nykyisellä juridiikalla ja sopimusjärjestelmällä mahdollinen. Mutta miksi emme voisi selvittää myös vaihtoehtoja, jotka saattavat ensin vaikuttaa villeiltä”, pohtii Roiha.

Vertailukohta löytyy Roihan mukaan suoraan koko maailman nykyhetken menestyneimmistä uutta teknologiaa hyödyntävistä yrityksistä. “Kuten Risto Siilasmaa on todennut, kahdeksan kymmenestä niistä olisi Suomessa enemmän tai vähemmän laittomia, Uber tästä tunnetuimpana esimerkkinä”, huomauttaa Roiha. “Miksi maalaamme itsemme nurkkaan vastustamalla uusia toimintamalleja?”

Terveiset hallitukselle

Roiha kiittää maan hallitusta rakentavasta suhtautumisesta ohjelmistoalaan. “Arvostamme todella paljon käymiämme myönteisiä keskusteluja. Haluamme tehdä rakentavaa yhteistyötä.”

“Samalla taas uudet irtisanomiset alleviivaavat muutostarpeita. Emmekö voisi suhtautua mahdollisimman ennakkoluulottomasti sellaisiin työelämän malleihin, jotka tarjoavat eniten uusia mahdollisuuksia muuttuvassa maailmassa? Emme voi pysäyttää muutosta”, muistuttaa Roiha.

Lisätietoja:
Ohjelmistoyrittäjät ry