TIEDOTE 27.5.2016

Kaksi kolmesta ohjelmistoyrityksestä aikoo palkata lisää työntekijöitä ja ohjelmistoyrityksistä on kasvamassa peräti kolme neljästä. "Nämä luvut ovat vastaansanomattoman pitävä todiste siitä, että paljon puhuttu digitalisaatio on totta. Samalla luvut ovat "savuava ase" eli raskauttava todiste siitä, että digitalisaatiota todellakin tapahtuu kaikilla aloilla, globaalisti", tulkitsee Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha tuoretta barometriä.

Ohjelmistoyritysten vertailu suomalaisiin pk-yrityksiin keskimäärin paljastaa valtavat erot. Ohjelmistoyrityksistä arvioi kasvavansa miltei kolme neljästä eli 74 prosenttia, kun kaikkiaan suomalaisista pk-yrityksistä kasvuunsa uskoo vain selvästi vajaa puolet.

Työllistämistahti kolminkertainen

"Ilahduttavinta on se, että peräti 64 % ohjelmistoyrityksistä aikoo palkata lisää työntekijöitä - se on yli kolme kertaa enemmän kuin pk-yritykset keskimäärin", painottaa toimitusjohtaja Rasmus Roiha. "Tämä on valtavan myönteinen signaali ja entisestään lujittaa ohjelmistoalan asemaa Suomen nykyisen ja tulevan kasvun ytimessä", kiittää Roiha ohjelmistoyritysten onnistumista.

"Toivottavasti nämä luvut viimein vakuuttavat yhä pelottavan suuren epäuskoisten joukon, että digitalisaatio on totta. Yhtä tärkeää on ymmärtää, että digitalisaatio on selvästi se menestystekijä, johon yhdelläkään yrityksellä saati yhteiskunnalla ei ole varaa olla tarttumatta", painottaa Roiha.

Luvut ilmenevät ohjelmistoalan tuoreesta barometristä sekä Suomen Yrittäjien keväisestä Pk-yritysbarometristä.

Globaali digitalisaatio palkitsee nopeat

Vertailu kertoo samalla globaalista kehityksestä. Roihan mukaan Suomessa ei ole varaa hidastella, sillä digitalisoitumisesta hyötyvät eniten nopeimmat. "Päättäjien pitää pysyä nyt hereillä."

Lisätietoja:
Ohjelmistoyrittäjät ry